התנהלות כלכלית נכונה עם עסק לשיווק באינטרנט

יזמים רבים מקימים עסקים לשיווק באינטרנט, ואין ספק שמדובר באחד התחומים שהכי קל להיכנס אליהם מבחינת ההשקעה בציוד מקצועי והקמה ראשונית של העסק.

בדרך כלל כל מה שצריך זה משרד קטן עם כמה מחשבים ואפילו לא חייבים שהוא יהיה באזור יוקרתי במיוחד. יחד עם זאת, חסמי הכניסה הנמוכים לא מבטיחים בהכרח שהעסק יצליח, וכאן נכנסים לתמונה הרבה שיקולים אחרים שיש לשים לב אליהם בנוגע להתנהלות הכלכלית שלו.

אחת השאלות הראשונות שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא האם יש לכם את הידע הדרוש ואת היכולת לנהל מספר עובדים תחתכם במידה ותדרשו לכך בזמן צמיחת העסק, או שאולי תצטרכו למנות מנהלים עם ידע מקצועי.

עליכם לזכור שגם אם הצלחתם מאוד בתפקיד הקודם שלכם, לנהל עסק שלם זה כבר אופרה אחרת לגמרי. אם תרצו לזכות ביתרון אמיתי על פני המתחרים שלכם, ייתכן מאוד כי תצטרכו להציע לעובדים שכר גבוה על מנת שיצטרפו דווקא אליכם, במיוחד אם השם שלכם עדיין לא מאוד מוכר (בשוק העבודה התזזיתי של היום עובדים רבים ירצו שם מוכר בקורות החיים שלהם).

תשלום מראש ותזרים מזומנים

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא עניין התשלומים מראש ותזרים מזומנים. ניקח סיטואציה פשוטה ביותר : לקוח גדול מבקש מכם לפרסם עבורו בגוגל ב-50,000 ₪ (לא כולל העמלה אליכם), אך משלם לכם בשוטף פלוס 60. גוגל לעומת זאת גובה את התשלום בסוף החודש (כלומר, שוטף + 30). כך אתם נשארים עם חור בכיס של 50,000 ₪ ותזרים מזומנים בעייתי.

האפשרות הראשונה שלכם היא להגיד לא לאותו הלקוח ולפספס הזדמנות לצמוח, האפשרות השנייה שלכם היא לבקש הלוואה כגון הלוואה בערבות מדינה, הלוואה לפתיחת עסק או קרנות שונות.

עבודה עם ספקי משנה

הסיטואציה שתוארה כאן נכונה לא רק לעבודה עם מערכות פרסום מקוונות, אך גם לעבודה מול ספקי משנה. ושוב, ניקח סיטואציה פשוטה יחסית שבה הקמתם לדוגמא עסק של קידום אורגני (SEO). בשלב הראשון אתם מוציאים העבודות השונות אל ספקים שונים, לדוגמה:

  • אנשים שיכתבו תכנים לאתרים בהתאם להמלצות של גוגל
  • אנשים שינהלו משא ומתן מול בעלי אתרים אחרים לצורך יצירת הפניות לאתרים שלכם (מחליפים קישורים)
  • מתכנתים שיבצעו אופטימיזציה של האתר לגוגל במידה והלקוח קיבל אתר לא מותאם

אלו אולי נשמעים כמו תפקידים פשוטים יחסים, אבל תופתעו לשמוע שהעלויות האלו יכולות להסתכם באלפי שקלים בחודש בתרחיש האופטימי ביותר (ועשרות אלפים במקרים אחרים), כשחלק מהספקים ירצו לקבל מכם תשלום מראש. אם העסק שלכם נמצא בצמיחה וחשוב לכם לגייס הרבה לקוחות חדשים כל חודש, סביר להניח שתצטרכו הלוואה דומה.

הכרת התחום והמודלים העסקיים הנפוצים

מבלי להיכנס אל כל  הפרמטרים הנדרשים לקבלת הלוואה, סביר להניח שתצטרכו להפגין ידע בתחום שלכם עם תכנית עסקית ברורה או שתיעזרו ביועץ מנוסה. לא צריך להיות גאון כדי להיכנס לתחום השיווק באינטרנט, אבל חייבים להכיר לפחות את הבסיס.

באופן זה יהיה לכם מושג טוב יותר על הדרכים בהן תוכלו להבטיח ללקוחות שלכם (ולכם) החזר גבוה על ההשקעה. לדוגמה, מקובל כי החברה שמנהלת את הקמפיינים לוקחת אחוז מסוים מן הסכום שאותו הלקוח משקיע כעמלה. מצד אחד, אם תיקחו נתח נמוך מדי, ייתכן לא תצליחו להרוויח. מצד שני, אם תיקחו נתח גבוה מדי, יכול מאוד להיות שהלקוח ירגיש שאתם חייבים לו הכול (אף אחד לא רוצה לקוח נודניק) או שתפסידו את העסקה כולה בשלב המשא ומתן.

חשוב לא פחות לנסות ולהעריך את המתחרים העיקריים שלכם. נסו למצוא יתרון שיש לכם ולאחרים אין או לפנות לנישה מאוד ספציפית. לדוגמה, יכול להיות שיש לכם רשת גדולה מאוד של קשרים בתחום שנוצרה בזמן שעבדתם בחברה אחרת, יכול להיות שאתם רוצים להתביית על בעלי עסקים שמעולם לא חשבו בכלל לפתוח אתר ומסתפקים בדף בפייסבוק ויכול להיות שאתם רוצים להתמקד באתרים בנושאים בעייתיים כגון אלכוהול ותרופות שאי אפשר לפרסם דרך מודעות ממומנות ברוב הערוצים.

מודלים אלטרנטיביים ולקיחת סיכונים

לצד הקמת עסקים באופן מסורתי, באינטרנט ישנן גם דרכים להרוויח שלא בדרך המקובלת, במיוחד אם אתם בקטע של One Man Show. לדוגמה, אתם יכולים להתחיל לשווק מוצרים באמאזון בשיטה בשם “דרופשיפינג” בה אתם לא מאחסנים את המוצרים פיזיים אצלכם, אלא קונים אותם ישירות מאמאזון שמאחסנת אותם במחסנים שלה וגם שולחת אותם.

במקרים האלו סביר להניח שלא תוכלו לקבל הלוואה רגילה, אלא תצטרכו להתבסס על ההון העצמי שלכם או לקחת הלוואה מחברים. במקרה כזה, עליכם לזכור שהסיכונים הם גדולים למדי ואפילו אם אתם נופלים במקרה על מישהו אמין שיכול ללמד אתכם את העקרונות, זה לא בהכרח אומר שגם אתם תצליחו ובסופו של דבר מדובר בכסף שלכם.

לכן, קחו נשימה עמוקה והתחילו בקטן. נכון, אולי לא תוכלו למכור בכמויות ובמחירים שאחרים נותנים, אבל לפחות לא תצטרכו לקחת הלוואה מסוג אחר לכיסוי המינוס…

אל תלכו עם הראש בקיר

אחד הנושאים הבעייתיים ביותר בכל מה שקשור ליזמות באינטרנט הוא שיזמים רבים מתאהבים ברעיונות שלהם גם אם הם פשוט לא עובדים, במיוחד כשהם מנסים להמציא את הגלגל מחדש ומנסים ליצור אתר חדש או אפליקציה שאף אחד לא חשב עליהם קודם (לכאורה…). במציאות, אפילו המשקיעים והיזמים הטובים ביותר לרוב מצליחים רק ב-10% או 20% מההשקעות או הרעיונות שלהם.

אחד המוקשים הוא חוסר היכולת לבצע את האבחנה בין רעיון שלא עובד לבין רעיון שיכול לעבוד, אבל לא מקבל מספיק הכרה ודחיפה שיווקית. זו הסיבה לכך שהרבה מאוד אתרים באינטרנט נפתחים בכל תרועה ונסגרים בקול ענות חלוש אחרי שהבעלים שלהם השקיעו הון תועפות על פרסום (אפילו בטלוויזיה) בלי לעשות קודם כל את שיעורי הבית שלהם.

קרדיט: freepik

מאמרים נוספים

[contact-form]  

מימון נדלן

מימון נדל"ן מסחרי אם אתה יזם נדלן, זקוק למזומנים כדי להקים פרויקט נדלן, ידע יש, ניסיון יש, הפתרון מונח כאן לפניך עם יועץ מקצועי שעשה מימון פרויק נדלן גם לקטנים וגם לגדולים, עם הבנקים הגדולים, עם גופי המימון המובילים במשק, פתרון מהיר ומקצועי ונכון תוך פחות משבוע. גם אם סורבת בבנק ואתה מעוניין לקבל משכנתא למסורבי [...]

Leos Media & Interactive
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Call Now Button